Khamis, Februari 10, 2011

: Hargai .


Pada suatu hari di sekolah ,
seorang murid bertanya pada gurunya .
ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang .

Pelajar :
cikgu ! , macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang ?
macam mana kita juga kasih sayang itu nak berkekalan ?

Cikgu :
baiklah kamu ikut apa yang saya suruh , kamu pergi ke padang . kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput didepan kamu . pilih yang paling cantik tanpa menoleh kebelakang lagi walau sekali . dah petik rumput yang paling cantik , bawa ke kelas

apabila pelajar tersebut pulang ke kelas , tiada sehelai pun ditangannya . cikgu bertanya , kenapa tiada rumput yang dipilih ?

Pelajar :
tadi masa saya berjalan , saya carilah rumput yang paling cantik . memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik , maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi . tapi sampai diperhujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik . mungkin ada diantara yang dibelakang saya tadi rumput yang paling cantik tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh kebelakang semula , jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik .

Cikgu :
ya itulah jawapannya . maknanya apbila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang , janganlah kita mencari lagi yang lebih baik dari itu . kita patut hargai orang yang berada didepan kita sebaik-baiknya . jangan kita menoleh kebelakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku . semoga yang berlalu tidak berulang lagi . dan ingatlah orang yang paling kita syang itulah yang paling cantik dan palik baik pernah kita ada .

From : Putera Katak
For : somebody .

2 ulasan:

  1. saia suka post ini . .
    sangat menusuk hati miraa . .
    sukesuke :)
    suke ayat ini

    BalasPadam
  2. HAHA , tengs miraa !
    biaseBIASE jehh :D

    BalasPadam